Lähdeluettelo

Pelien valtakunta -tietokirjassa on runsaasti verkkolähteitä. Koska linkit eivät toimi suoraan painetusta kirjasta, ajattelin palvella teitä lukijoita julkaisemalla lähdeluettelon myös sähköisesti. Näin voitte halutessanne klikkailla linkkejä täältä. Lähteet on ryhmitelty kirjan lukujen mukaan.

JOHDANTO

App Annie: Index, Rankings, Top Apps. February 2015. https://www.appannie.com/indexes/all-stores/rank/games/

Hiltunen Koopee, Latva Suvi, Kaleva Jari-Pekka: Peliteollisuus – kehityspolku. Tekes, Katsaus 303/2013, Toinen päivitetty painos 23.5.2014. http://www.neogames.fi/2013kehityspolku/

Lappalainen Elina: Miljoonakakku maistuu makealta. Talouselämä 24/2015.

Neogames: The Game Industry of Finland. Report 2014. http://www.neogames.fi/fgir2015/

Takahashi Dean: The DeanBeat: It’s time for the U.S. to wake up and support game startups. Venture Beat 20.2.2015. http://venturebeat.com/2015/02/20/the-deanbeat-its-time-for-the-u-s-to-wake-up-and-support-game-startups/

Kaleva Jari-Pekka: How the Finnish games industry is becoming bigger and less fragile. Pocket Gamer.biz 17.3.2015. http://www.pocketgamer.biz/comment-and-opinion/60937/finnish-games-industry-bigger-less-fragile/

Rantanen, Esko: Missä viipyvät peliteollisuuden miljardiinvestoinnit? Talouselämä 13.11.2014. http://www.talouselama.fi/uutiset/kommentti+missa+viipyvat+peliteollisuuden+miljardiinvestoinnit/a2276629

HOUSEMARQUE

Cision: Springtoys to Deliver Mobile Games to Leading Mobile Operators and Service Providers, and Finalize Second Round Financing. 29.1.2001. http://news.cision.com/netprofile/r/springtoys-to-deliver-mobile-games-to-leading-mobile-operators-and-service-providers–and-finalize-second-round-financin,e36037

Donlan Christian: When Resogun and Robotron collide: Eugene Jarvis on his collaboration with Housemarque. Eurogamer 16.2.2015. http://www.eurogamer.net/articles/2015-02-16-when-resogun-and-robotron-collide-eugene-jarvis-on-his-collaboration-with-housemarque

Edge: How Resogun creator Housemarque came through its “darkest hours” to thrive as an arcade specialist. 4.2.2014 Edge. http://www.edge-online.com/features/how-resogun-creator-housemarque-came-through-its-darkest-hours-to-thrive-as-an-arcade-specialist/

Erola Jan: Codetoys valtaa Japania. Talouselämä 16.5.2002. http://www.talouselama.fi/uutiset/codetoys+valtaa+japania/a2054927

Gaudiosi John: A look inside Finland’s oldest game studio Housemarque. Chicago Tribune 3.9.2014. http://www.chicagotribune.com/entertainment/sns-201409031200–tms–invideogctnzs-b20140903-20140903-story.html#page=1

Hiltunen KooPee, Latva Suvi, Kaleva Jari-Pekka: Peliteollisuus – kehityspolku. Tekes Katsaus 303/2013. Toinen päivitetty painos 23.5.2014. http://www.neogames.fi/2013kehityspolku/

Jukka O. Kemppainen: Housemarque tekee ensimmäisen suomalaisen PS3-pelin – Super Stardust HD. Dome 9.5.2007. http://dome.fi/pelit/artikkelit/haastattelut/housemarque-tekee-ensimmaisen-suomalaisen-ps3-pelin-super-stardust-hd

Junkkari Marko: Välikädet syövät voittoja. Helsingin Sanomat 14.4.2001.

Junkkari Marko: Kansainväliset mediajätit sijoittivat Codeonlineen. Helsingin Sanomat 14.5.2002.

Kuorikoski Juha: Sinivalkoinen pelikirja. Suomen pelialan kronikka 1984–2014. Fobos 2014.

Lappalainen Elina: Pelikehittäjät haluaisivat pitää menestyspelit käsissään. Helsingin Sanomat 6.8.2009.

Lappalainen Elina: Peliala aikuistui. Talouselämä 24/2014.

Lappalainen Elina: Bisnesmalli uusiksi – Suomen vanhin pelitalo lähti mobiiliin omalla rahalla. Talouselämä 2.2.2012. http://www.talouselama.fi/uutiset/bisnesmalli+uusiksi++suomen+vanhin+pelitalo+lahti+mobiiliin+omalla+rahalla/a2081702

Miettinen Anssi: Yksinkertaisuus on taas pelivaltti. Helsingin Sanomat. 14.1.2001

Poropudas Timo: Codetoys vähentää puolet väestä. Digitoday 27.1.2003. http://www.digitoday.fi/mobiili/2003/01/27/codetoys-vahentaa-puolet-vaesta/20038882/66

Prnewswire: Mobile Entertainment Pioneers Codeonline and Springtoys to Merge: http://www.prnewswire.com/news-releases/mobile-entertainment-pioneers-codeonline-and-springtoys-to-merge-75653527.html

Reunanen Markku, Heinonen Mikko, Pärssinen Manu: Suomalaisen peliteollisuuden valtavirtaa ja sivupolkuja. Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2013

Ruohonen Anna: Pelipajat ponnistavat maailmalle. Talouselämä 20.12.2001. http://www.talouselama.fi/uutiset/pelipajat+ponnistavat+maailmalle/a2045331

Saarikoski Petri, Suominen Jaakko (2009): Pelinautintoja, ohjelmointiharrastusta ja liiketoimintaa. Pelitutkimuksen vuosikirja. Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2009

Vähäkylä Liisa (1995): Kilpailu ei huolestuta suomalaisia tietokonepelien tekijöitä. Helsingin Sanomat 20.7.1995.

REMEDY

3D Realms: Dimension Films, Collision Entertainment and Abandon Entertainment Acquire Rights to the Ground-Breaking Video Game “Max Payne”. 9.8.2001. http://legacy.3drealms.com/press/maxmovie.html

Ahlroth Jussi: Max Paynelle haetaan perillistä. Helsingin Sanomat 11.12.2003.

Ahlroth Jussi: Remedy valmistelee uutta menestyspeliä. Helsingin Sanomat 13.6.2006.

Ahlroth Jussi: Alan Wake valmiina valokeilaan. Helsingin Sanomat 21.3.2010.

Edge: 3D Realms “Bewildered” by Max Payne Flick. 20.10.2008. http://www.edge-online.com/news/3d-realms-bewildered-max-payne-flick/

Hanna Eskonen: Alan Wake on inhimillinen pelihahmo. Yle uutiset 14.5.2010. http://yle.fi/uutiset/alan_wake_on_inhimillinen_pelihahmo/5562927

Jeffrey Matuleff: Remedy on why Alan Wake 2 isn’t happening right now. Eurogamer.net 23.5.2013. http://www.eurogamer.net/articles/2013-05-23-remedy-on-why-alan-wake-2-isnt-happening-right-now

Jukka O. Kauppinen: Alan Wake myi 4,5 miljoonaa. Dome.fi 8.9.2014 http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/alan-wake-myi-45-miljoonaa

Karvonen Tuomas: Suomalaispeli kaahaa maailmalla. Helsingin Sanomat 18.4.1997.

Koistinen Olavi: Näin syntyi suomalainen peliteollisuus. Helsingin Sanomat, Kuukausiliite 9.11.2013.

Korhonen Johanna Maria: Suomen pelipajat pyrkivät pinnalle. Helsingin Sanomat 14.11.1997.

Kuittinen Tero: How to Create a $1M App with a $10K Marketing Budget. Forbes 2.1.2012. http://www.forbes.com/sites/terokuittinen/2012/02/01/how-to-create-a-1m-app-with-a-10k-marketing-budget/

Kuorikoski Juha: Sinivalkoinen pelikirja. Suomen pelialan kronikka 1984–2014. Fobos 2014.

Lappalainen Elina: Pelitalojen bisnes meni uusiksi. Talouselämä 16.2.2012.

Lappalainen Elina: Näin syntyy Suomen suurin viihdetuotanto. Talouselämä 30/2014.

Markkola Matti: Konsolipeli Alan Wake ei myy kuten uskottiin. Helsingin Sanomat 14.7.2010.

Miettinen Anssi: Peliyhtiö Remedy myi Max Paynen oikeudet isolla rahalla. 5.6.2002.

Miettinen Anssi: Max Payne keikkuu yhä myydyimpien pelien listoilla. Helsingin Sanomat 2001.

Mäntylä Juha-Matti: Jo oli aikakin, Alan Wake. Talouselämä 14.5.2010.

Ozzie Mejia: Remedy Entertainment CEO talks mobile gaming, Alan Wake, and Quantum Break. Shacknews 29.10.2014. http://www.shacknews.com/article/86933/remedy-entertainment-ceo-talks-mobile-gaming-alan-wake-and-quantum-break

Savaspuro Miia: Espoolaisyritys potkii Suomea maailmankartalle. Helsingin Sanomat 5.8.2001.

Savaspuro Miia: Suomalainen tietokonepeli Max Payne ilmestynyt. Helsingin Sanomat 26.7.2001.

Takahashi Dean: Alan Wake creator Remedy Entertainment taps Flaregames to publish Agents of Storm on mobile. VentureBeat 25.9.2014. http://venturebeat.com/2014/09/25/alan-wake-creator-remedy-entertainment-taps-flaregames-to-publish-mobile-game-agents-of-storm/

ROVIO:

Alkio Jyrki: Angry Birds tähtää New Yorkin pörssiin. Talouselämä 18.3.2011. http://www.talouselama.fi/yrityskaupat/angry+birds+tahtaa+new+yorkin+porssiin/a2029864

Alkio Jyrki: Rahamies vihaisten lintujen takana. Talouselämä 11/2011.

App Annie: App Annie & IDC Mobile App Advertising and Monetization Trends 2012–2017. The Economics. 26.3.2014. http://blog.appannie.com/app-annie-idc-mobile-app-advertising-and-monetization-trends-2012-2017/

App Annie: App Annie Announces the Top 52 Publishers of 2014! See Who Made the List. 4.3.2015. http://blog.appannie.com/app-annie-52-2014/

App Annie: App Annie Index: 2014 Retrospective – The Top App Trends of 2014. 28.1.2015. http://blog.appannie.com/app-annie-index-retrospective-2014/

Cheshire Tom: In depth: How Rovio made Angry Birds a winner (and what’s next). Wired. 7.3.2011. http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2011/04/features/how-rovio-made-angry-birds-a-winner?page=all

Dredge Stuart: Angry Birds has lost 63m players since 2012 (but it still has 200m left). The Guardian 30.9.2014. http://www.theguardian.com/technology/2014/sep/30/angry-birds-players-200m-rovio

Dredge Stuart: Angry Birds hits 1.7bn downloads as its games become cartoon channels. The Guardian 11.3.2013. http://www.theguardian.com/technology/appsblog/2013/mar/11/angry-birds-toons

Dredge Stuart: Angry Birds: Rovio talks freemium games, Stella and Toons disruption. 10.3.2014. http://www.theguardian.com/technology/2014/mar/10/angry-birds-epic-stella-toons-freemium-sxsw

Erkkilä Matias: Leveä lintu. Talouselämä 25/2011.

Erkko Anni: Näkymätön. Kauppalehti Optio 11.6.2015.

Erkko Anni: Rovion Rantala: Omistaja-Hedien riitelystä ei merkkejä. Kauppalehti 16.3.2015. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/jakaako-vahva-omistaja-valtaa/hNc5GALX

Erlichman Jonathan, Ben-Aaron Diana: ‘Angry Birds’ Maker May Hold IPO in 2012, Mighty Eagle Says. Bloomberg 13.10.2011. http://www.bloomberg.com/news/articles/2011-10-13/-angry-birds-may-see-2012-ipo-as-flock-of-fans-grows-mighty-eagle-says

European Investment Bank: Finland: EIB boosts development of innovative technologies for mobile entertainment services with Rovio Entertainment. 5.6.2014. http://europa.eu/rapid/press-release_BEI-14-126_en.htm

Grothaus Michael: ”Angry Birds” Maker Rovio’s Bold Plan To Slingshot Its Way To Future Growth. Fast Company 21.3.2015. http://www.fastcompany.com/3043466/ceo-pekka-rantala-insists-rovio-maker-of-angry-birds-can-slingshot-its-way-to-disney-sized-g

Hed Kaj: “Make awesome products, awesome services, for your awesome fans,” says Rovio’s Kaj Hed. European BusinessExpress 29.9.2014. http://europeanbusinessexpress.com/2014/09/29/make-awesome-products-awesome-services-for-your-awesome-fans-says-rovios-kaj-hed/

Juvonen Anna: Rovio rakentaa brändiä sadaksi vuodeksi. Kauppalehti. 2.2.2015. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rovio-rakentaa-brandia-sadaksi-vuodeksi/pmESkR7c

Kankare Matti: Talouselämä 500+. Nopea & Hidas. Talouselämä 22/2012.

Kendall Paul: Angry Birds: the story behind iPhone’s gaming phenomenon. Telegraph 7.2.2011. http://www.telegraph.co.uk/technology/video-games/8303173/Angry-Birds-the-story-behind-iPhones-gaming-phenomenon.html

King: Annual Report 2014. http://investor.king.com/investors/financial-information/quarterly-reports/default.aspx

Kumbarak Greg: With Angry Birds Merchandise, Rovio’s Peter Vesterbacka Plans To Out Pirate The Pirates. TechCrunch 30.10.2011. http://techcrunch.com/2011/10/30/with-angry-birds-merchandise-rovios-peter-vesterbacka-plans-to-pirate-the-pirates/

Kuorikoski Juha: Sinivalkoinen pelikirja. Suomen pelialan kronikka 1984–2014. Fobos 2014.

Lappalainen Elina: Lintujen viha muuttuu rahaksi. Helsingin Sanomat 30.12.2010.

Lappalainen Elina: Rovio kävi taisteluun piratismia vastaan – iskuja tehtaille Korean poliisin kanssa. Talouselämä 5.6.2012. http://www.talouselama.fi/uutiset/rovio+kavi+taisteluun+piratismia+vastaan++iskuja+tehtaille+korean+poliisin+kanssa/a2103470

Lappalainen Elina: Lintupomo punaisella matolla. Talouselämä 24/2012.

Lappalainen Elina: Fanien asialla. Talouselämä 38/2012.

Lappalainen Elina: Peter Vesterbacka Talouselämälle: ”Tänä vuonna olemme varautuneet jouluun kunnolla”. Talouselämä 8.10.2012 http://www.talouselama.fi/uutiset/peter+vesterbacka+talouselamalle+tana+vuonna+olemme+varautuneet+jouluun+kunnolla/a2149346

Lappalainen Elina: Rovio vie lelujen ja pelin yhdistämisen entistä pidemmälle – ”Kovin juttu Angry Birds Star Warsissa ovat telepodit”. Talouselämä 25.7.2013 http://www.talouselama.fi/uutiset/rovio+vie+lelujen+ja+pelin+yhdistamisen+entista+pidemmalle++kovin+juttu+angry+birds+star+warsissa+ovat+telepodit/a2195719

Lappalainen Elina: Haastateltavana Mikael Hed: ”Tuomme jokaisen lantin Suomeen”. Talouselämä 18/2013.

Lappalainen Elina: Rovio maksamassa 16 miljoonan euron osingot – Kassassa 58 miljoonaa käteistä. Talouselämä 3.5.2013. http://www.talouselama.fi/uutiset/rovio+maksamassa+16+miljoonan+euron+osingot++kassassa+58+miljoonaa+kateista/a2182837

Lappalainen Elina: 10 syytä Rovion kaaokseen. Talouselämä 5/2015.

Lappalainen Elina: Rovio poikii uutta: Talouselämä 6/2015.

Lappalainen Elina: Angry Birds -tavarat eivät enää myy: Rovion lisenssibisnes romahti. Talouselämä 19.3.2015. http://www.talouselama.fi/uutiset/angry+birds+tavarat+eivat+enaa+myy+rovion+lisenssibisnes+romahti/a2297871

Lappalainen Elina: Rovion pelaajamäärä romahti kahdessa vuodessa 35% – Toimitusjohtaja: ”170 miljoonaa on huikean iso yleisö”. Talouselämä 19.3.2015. http://www.talouselama.fi/uutiset/rovion+pelaajamaara+romahti+kahdessa+vuodessa+35++toimitusjohtaja+170+miljoonaa+on+huikean+iso+yleiso/a2298098

Lappalainen Elina: Mistä uutta kasvua Rovio? – Toimitusjohtaja uskoo elokuvaan, peleihin ja Aasiaan. Talouselämä 19.3.2015.

http://www.talouselama.fi/uutiset/mista+uutta+kasvua+rovio++toimitusjohtaja+uskoo+elokuvaan+peleihin+ja+aasiaan/a2298145

Lähteenmäki Pekka: Angry Birds haastaa Iloisen Lampaan Kiinassa. Talouselämä 8.7.2011. http://www.talouselama.fi/uutiset/angry+birds+haastaa+iloisen+lampaan+kiinassa/a2084037

Mckeand Kirk: From kart to finish: The making of Angry Birds Go. PocketGamer 21.5.2014. http://www.pocketgamer.biz/feature/59107/from-kart-to-finish-the-making-of-angry-birds-go/

Mäntylä Juha-Matti: Täällä Angry Birdsejä rakastetaan enemmän kuin Suomessa. Talouselämä 12.3.2015. http://www.talouselama.fi/uutiset/taalla+angry+birdseja+rakastetaan+enemman+kuin+suomessa/a2296795

Nasa: The Epic Struggle Between Birds and Pigs Moves to Space with a NASA Science Twist. 8.3.2012 http://www.nasa.gov/home/hqnews/2012/mar/HQ_12-076_Angry_Birds_Space.html

Paakkanen Mikko: Rovio vie Angry Birdsiä kiinalaisiin päiväkoteihin. Helsingin Sanomat 10.9.2013. http://www.hs.fi/talous/a1378705057588

Prodhan Georgina: Angry Birds game creators set sights on Hollywood. Reuters 28.8.2010. http://in.reuters.com/article/2010/08/17/idINIndia-50894620100817

Rossi Juhana, Grundberg Sven: Angry Birds Maker Rovio Aims for the Next Level. Wall Street Journal. 6.5.2014. http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702303417104579546104176570972

Rovio: $42m Series A Investment in Rovio. 10.03.2011. http://www.rovio.com/en/news/press-releases/63/42m-series-a-investment-in-rovio/

Rovio: Angry Birds Space announced – from space! 08.03.2012. http://www.rovio.com/en/news/blog/140/angry-birds-space-announced-from-space

Rovio: Angry Birds Star Wars® available now! 08.11.2012. http://www.rovio.com/en/news/blog/240/angry-birds-star-wars%C2%AE-available-now

Rovio: Head into battle with Angry Birds Epic – out now worldwide! 12.06.2014 http://www.rovio.com/en/news/blog/512/head-into-battle-with-angry-birds-epic-%E2%80%93-out-now-worldwide

Rovio: Helsinki-based studio to work on animated content for Rovio properties. 01.06.2011. http://www.rovio.com/en/news/blog/76/rovio-acquires-animation-studio-kombo

Rovio: Mikael Hed passes the hoodie – Pekka Rantala to succeed as CEO of Rovio in 2015. 29.08.2014. http://www.rovio.com/en/news/press-releases/532/mikael-hed-passes-the-hoodie-pekka-rantala-to-succeed-as-ceo-of-rovio-in-2015/2014

Rovio: Rovio Employee Negotiations Concluded. 04.12.2014 http://www.rovio.com/en/news/press-releases/587/rovio-employee-negotiations-concluded/2014

Rovio: Rovio Entertainment reports 2011 financial results. 07.05.2012. http://www.rovio.com/en/news/press-releases/161/rovio-entertainment-reports-2011-financial-results/2012

Rovio: Rovio Entertainment Reports 2012 Financial Results. 03.04.2013. http://www.rovio.com/en/news/press-releases/284/rovio-entertainment-reports-2012-financial-results/2013

Rovio: Rovio Entertainment reports 2013 financial results. 28.04.2014. http://www.rovio.com/en/news/press-releases/495/rovio-entertainment-reports-2013-financial-results/2014

Rovio: Towards a simplified organization. 02.10.2014. http://www.rovio.com/en/news/blog/552/towards-a-simplified-organization/2014

Rusli M. Evelyn: Zynga’s Tough Culture Risks a Talent Drain. New York Times 27.11.2011. http://dealbook.nytimes.com/2011/11/27/zyngas-tough-culture-risks-a-talent-drain/?_r=0

Slater Harry: Angry Birds Friends. Pocket Gamer 7.5.2013. http://www.pocketgamer.co.uk/r/iPad/Angry+Birds+Friends/review.asp?c=50677

Sony Pictures: Rovio’s Angry Birds feature film nests at Sony Pictures Entertainment. 15.5.2013. http://www.sonypictures.com/corp/press_releases/2013/05_13/051513_rovio.html

Takahashi Dean: Angry Birds sells 6.5M units on iPhone and flies to new smartphones. VentureBeat 13.8.2010. http://venturebeat.com/2010/08/13/angry-birds-sells-6-5m-units-on-iphone-and-flies-to-new-smartphones/

Takahashi Dean: In the land of Angry Birds: Rovio reveals its global entertainment ambitions. Venture Beat 24.11.2013. http://venturebeat.com/2013/11/24/in-the-land-of-angry-birds-my-trip-to-rovios-headquarters-photo-gallery/view-all/

Tekes: Playful Learning Centerissä oppiminen on leikin asia. 18.9.2014. http://www.tekes.fi/nyt/uutiset-2014/playful-learning-centerissa-oppiminen-on-leikin-asia/

Vuokkola Jonna: Linnut lensivät varikolle: Talouselämä 18/2014.

SUPERCELL

App Annie: Worldwide App Annie Index for Games January 2015. 17.2.2014. http://blog.appannie.com/worldwide-app-annie-index-games-january-2015/

Cutler Kim-Mai: Why Culture Matters: Supercell’s Calculated Path To The Top Of The App Store. TechCrunch 21.11.2012. http://techcrunch.com/2012/11/21/supercell/

Dredge Stuart: Clash of Clans and Candy Crush Saga dominate apps ’superstar economy’. Guardian 8.8.2014. http://www.theguardian.com/technology/2014/jul/08/clash-of-clans-candy-crush-saga-mobile-games-apps-economy

Dredge Stuart: Clash of Clans maker Supercell: ’You can’t design fun on a spreadsheet’. Guardian 23.7.2012. http://www.theguardian.com/technology/appsblog/2013/jul/23/clash-of-clans-supercell-freemium

Grubb Jeff: Liam Neeson’s Clash of Clan’s spot is the most viewed Super Bowl ad on YouTube VentureBeat 6.2.2015. http://venturebeat.com/2015/02/06/liam-neesons-clash-of-clans-spot-is-the-most-viewed-super-bowl-ad-on-youtube/

Heydari Amir: Clash of Clans Spend $1M a Day in Marketing. AirHerald 22.7.2014. http://airherald.com/clash-of-clans-spend-1m-a-day-in-marketing/4933/

Holtari Seija: Ilkan enkelit. Talouselämä 43/2014.

Hulkko Kustaa: Supercellin Paananen: ” Jos emme tee tarpeeksi virheitä, emme ota tarpeeksi riskejä”. Suomen Kuvalehti 6.6.2014. http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/supercellin-ilkka-paananen-jos-emme-tee-tarpeeksi-virheita-emme-ota-tarpeeksi-riskeja/

Index Ventures: The Finnish Phenomenon. 11.11.2014. http://indexventures.com/news-room/index-insight/the-finnish-phenomenon

Judge Alysia: Did the $15 million spent on Super Bowl XLIX UA ads score app store success? Pocketgamer.biz 5.2.2015. http://www.pocketgamer.biz/news/60766/super-bowl-xlix-ads-app-store-success/

Junkkari Marko: Supercell ansaitsisi hyvinvointivaltion ansiomerkin kaikilla tilpehööreillä. Helsingin Sanomat 3.11.2014. http://www.hs.fi/talous/a1414989108156

Justein Broshua: Finland’s New Tech Power: Game Maker Supercell. Bloomberg Businessweek 5.6.2014. http://www.businessweek.com/articles/2014-06-05/clash-of-clans-maker-supercell-succeeds-nokia-as-finlands-tech-power

King: Annual Report 2014. http://investor.king.com/investors/financial-information/quarterly-reports/default.aspx

Kuittinen Tero: Super Bowlin tiukka mainostaistelu: Suomi vs. Amerikka Arvopaperi 2.2.2015. http://summa.talentum.fi/article/ap/uutiset/129957

Lappalainen Elina: Facebookin omistajalta jo toinen pelisijoitus Suomeen. Helsingin Sanomat 26.5.2011.

Lappalainen Elina: Täyskäännös johti heti hittipeliin. Talouselämä 26/2012.

Lappalainen Elina: Tämä suomalaispeli takoo nyt eniten rahaa maailmassa – Supercell tekee historiaa. Talouselämä 15.9.2012 . http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/tama+suomalaispeli+takoo+nyt+eniten+rahaa+maailmassa++supercell+tekee+historiaa/a2143865

Lappalainen Elina: Epäonnistumistakin voi juhlia – Hittipeliyhtiö Supercell hautasi floppinsa samppanjalla. Talouselämä 29.11.2012. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/epaonnistumistakin+voi+juhlia++hittipeliyhtio+supercell+hautasi+floppinsa+samppanjalla/a2157768

Lappalainen Elina: Supercell myi osakkeita 100 miljoonalla eurolla – Yhtiön arvo 600 miljoonaa. Talouselämä 17.4.2013. http://www.talouselama.fi/yrityskaupat/supercell+myi+osakkeita+100+miljoonalla+eurolla++yhtion+arvo+600+miljoonaa/a2180328

Lappalainen Elina: Supercellin Ilkka Paananen: ”Moni luova organisaatio maksimoi kontrollin – me teemme päinvastoin”. Talouselämä 18.4.2013. http://www.talouselama.fi/uutiset/supercellin+ilkka+paananen+moni+luova+organisaatio+maksimoi+kontrollin++me+teemme+painvastoin/a2180383

Lappalainen Elina: Yli 44 miljoonaa euroa veroja Suomeen – Supercell ei harrasta verosuunnittelua. Talouselämä 18.4.2013.

http://www.talouselama.fi/uutiset/yli+44+miljoonaa+euroa+veroja+suomeen++supercell+ei+harrasta+verosuunnittelua/a2180330

Lappalainen Elina: Kampai! – Supercell markkinointiyhteistyöhön Aasian mobiilipelijätin kanssa Talouselämä 7.6.2013. http://www.talouselama.fi/uutiset/kampai++supercell+markkinointiyhteistyohon+aasian+mobiilipelijatin+kanssa/a2189003

Lappalainen Elina: Insinööri josta kasvoi valmentaja. Talouselämä 38/2013.

Lappalainen Elina: Jättilahjoitus Lastenklinikalle: Supercellin työntekijät lahjoittivat 3,4 miljoonaa euroa. Talouselämä 4.12.2013. http://www.talouselama.fi/uutiset/jattilahjoitus+lastenklinikalle+supercellin+tyontekijat+lahjoittivat+34+miljoonaa+euroa/a2219261

Lappalainen Elina: Supercell tappoi testimarkkinoilla olleen Spooky pop -pelinsä. Talouselämä 10.2.2015.

http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/supercell+tappoi+testimarkkinoilla+olleen+spooky+pop+pelinsa/a2291697

Lappalainen Elina: Jättimenestys: Supercell teki 1,5 MILJARDIN liikevaihdon. Talouselämä 24.3.2015. http://www.talouselama.fi/uutiset/jattimenestys+supercell+teki+15+miljardin+liikevaihdon/a2298697

Lappalainen Elina: Viisi tapettua peliä ja yksi hitti – Paananen: ”Sisäinen rimamme julkaista pelejä on äärimmäisen korkea”. Talouselämä 24.3.2015.

http://www.talouselama.fi/uutiset/viisi+tapettua+pelia+ja+yksi+hitti++paananen+sisainen+rimamme+julkaista+peleja+on+aarimmaisen+korkea/a2298733

Lappalainen Elina: Tilinpäätös paljastaa Supercellin jättitulot: Oikeasti myynti oli 2 miljardia euroa. Talouselämä 2.4.2015. http://www.talouselama.fi/uutiset/tilinpaatos+paljastaa+supercellin+jattitulot+oikeasti+myynti+oli+2+miljardia+euroa/a2299973

Lappalainen Elina: Perheenisä liittyi klaaniin. Talouselämä 21/2015.

Luton Will: Free-to-Play: Making Money From Games You Give Away. Newriders 2013.

Miettinen Anssi, Piiroinen Heidi: Ovista ja ikkunoista. Helsingin Sanomat 20.1.2013.

Muukkonen Henrik: 300 vuoden tähden. Talouselämä 37/2013.

Muukkonen Henrik: Japanilaiset ostavat Supercellin enemmistön 1,1 miljardilla eurolla. Talouselämä 15.10.2013. http://www.talouselama.fi/uutiset/japanilaiset+ostavat+supercellin+11+miljardilla+eurolla/a2209448

Mykkänen Juhani: Supercellin menestyksen seitsemän salaisuutta. Aalto Leader’s Insight 16.6.2014. http://www.aaltoee.fi/blog/supercellin-menestyksen-seitseman-salaisuutta

Mäntylä Juha-Matti: Haluan kuulua klaaniin (ja maksaa siitä). Talouselämä 1/2013.

Mäntylä Juha-Matti: Peliyhtiö paljastui miljardin väärtiksi. Talouselämä 6/2014.

Mäntylä Juha-Matti: Suomen hyvämaineisimmat: Supercell, Kone ja… kolmatta et muuten arvaa. Talouselämä 12.9.2014 http://www.talouselama.fi/uutiset/suomen+hyvamaineisimmat+supercell+kone+ja+kolmatta+et+muuten+arvaa/a2265359?s=n

Niskakangas Tuomas: Supercellin kunniakierros. Helsingin Sanomat 4.11.2014.

Pietiläinen Tuomo: Pääomatulojen määrä kasvoi yli viidenneksen. Helsingin Sanomat 20.10.2014.

Puustinen Terho, Mäkeläinen Mika: Super-Mikko, Grillikioskin kasvatti. Teoksessa Taivas + Helvetti, One on One Publishing, 2013.

Rimer Neil: Why we invested in Supercell. Index Ventures 17.4.2013. http://indexventures.com/news-room/blog/why-we-invested-in-supercell

Saarinen Juhani, Mäkinen Esa: Peliyhtiö Supercell teki voittoa 3,5 miljoonaa euroa työntekijää kohti. Helsingin Sanomat 12.2.2014.

Saarinen Juhani: Peliyhtiö Supercellin tarina: Täyskäännös toi jättimenestyksen. Helsingin Sanomat 24.12.2013.

Saarinen Juhani: Supercell takoi tuloksensa historiaan. Helsingin Sanomat 13.2.2014.

Saarinen Juhani: Supercellin arvo nelinkertaistui keväästä. Helsingin Sanomat 16.10.2013.

Shoeder Dan: “CityVille” Is Now Bigger than “FarmVille”. Mashable 24.1.2010. http://mashable.com/2010/12/24/cityville-bigger-farmville/

Supercell: Our story. http://supercell.com/en/our-story/

Supercell: Supercell Oy Tasekirja. Tilinpäätös 1.1. –31.12.2014.

Vilpponen Antti: Supercell Announce Battle Buddies, Builds On Gunshine.net Success. ArcticStartup. 15.12.2011. http://www.arcticstartup.com/2011/12/15/supercell-announce-battle-buddies-builds-on-gunshine-net-success

Vilpponen Antti: Supercell Combines The Very Best In Finnish Gaming. ArcticStartup 16.2.2011. http://www.arcticstartup.com/2011/02/16/supercell-combines-the-very-best-in-finnish-gaming

Virtual Economists: 6 Free-to-Play Design Lessons from Clash of Clans to Engage Players and Increase Profits. 13.12.2013. http://virtualeconomists.com/blogs/news/10823889-6-free-to-play-design-lessons-from-clash-of-clans-to-engage-players-and-increase-profits

FINGERSOFT

App Annie: App Annie Index: 2014 Retrospective – The Top App Trends of 2014. 28.1.2015. http://blog.appannie.com/app-annie-index-retrospective-2014/

Edge: Region Specific: Finland – Fingersoft profile. Maaliskuu 2015.

Fingersoft: Hill Climb Racing Developer Fingersoft Enters the Chinese Mobile Games Space in Cooperation With Local Publisher MyGamez. 25.2.2015. http://sagasocial.com/fingersoft/press-release-hill-climb-racing-developer-fingersoft-enters-the-chinese-mobile-games-space-in-cooperation-with-local-publisher-mygamez

Jordan Jon: MyGamez on why full localisation wasn’t key to Hill Climb Racing’s success in China. PocketGamer.biz 12.11.2014. http://www.pocketgamer.biz/asia/news/60330/mygamez-on-why-full-localisation-wasnt-key-to-hill-climb-racings-success-in-china/

Koho Saara: Fingersoft ryhtyi julkaisijaksi – muilta peliyhtiöiltä sataa kyselyitä. Talouselämä 7.7.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/fingersoft+ryhtyi+julkaisijaksi++muilta+peliyhtioilta+sataa+kyselyita/a2256337

Koho Saara: MyGamez vie suomalaispelejä Kiinan markkinoille – Vision+ teki sijoituksen. Talouselämä 12.2.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/mygamez+vie+suomalaispeleja+kiinan+markkinoille++vision+teki+sijoituksen/a2232184

Koho Saara: Oululainen SingOn keräsi 1,6 miljoonan rahoituksen – kehittää ”karaoken Spotifyta”. Talouselämä 17.2.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/oululainen+singon+kerasi+16+miljoonan+rahoituksen++kehittaa+karaoken+spotifyta/a2233009

Kymenlaakson liitto: Kymenlaakson maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma 2011-2012. Luonnos [pdf] 22.3.2010. http://bit.ly/1AE2VOH

Lappalainen Elina: Kymenlaakso lapioi julkista rahaa peliyhtiöiden synnyttämiseen. Talouselämä 27.1.2012. http://www.talouselama.fi/uutiset/kymenlaakso+lapioi+julkista+rahaa+peliyhtioiden+synnyttamiseen/a2077907

Lappalainen Elina: Pienen oululaisfirman autopeli Hill Climb Raging pysyi maailman ladatuimpien listalla. Talouselämä 29.1.2015. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/pienen+oululaisfirman+autopeli+hill+climb+raging+pysyi+maailman+ladatuimpien+listalla/a2289713

Lappalainen Elina: Suomalainen mäkiautopeli takoi 15,5 miljoonan liikevaihdon – Fingersoftin omistaja: ”Onhan tämä aika siisti homma”. Talouselämä 31.1.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/suomalainen+makiautopeli+takoi+155+miljoonan+liikevaihdon++fingersoftin+omistaja+onhan+tama+aika+siisti+homma/a2229076

Lappalainen Elina: Vuoden pelikehittäjä haluaa pitää työn hauskana – Osti omakotitalon toimistoksi. Talouselämä 1.11.2013. www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/vuoden+pelikehittaja+haluaa+pitaa+tyon+hauskana++osti+omakotitalon+toimistoksi/a2213241

Lappalainen Elina: Rovio lakkautti Tampereen toimiston – 17 työntekijän tiimi perusti oman pelistudion. Talouselämä 23.1.2015. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/rovio+lakkautti+tampereen+toimiston++17+tyontekijan+tiimi+perusti+oman+pelistudion/a2288733

Latva Suvi: Manse Games ‐projektin loppuraportti. Hermia 8.5.2013.

Myllyoja Ninni: Onko tässä unelmatyö? Työsuhde-etuna Ferrari, poreallas ja kaljaa… Talouselämä 16.10.2014. http://www.talouselama.fi/tyoelama/onko+tassa+unelmatyo+tyosuhdeetuna+ferrari+poreallas+ja+kaljaa/a2271758

Neogames: The Game industry of Finland. Report 2014.

Saarelainen Teemu: Pelialan näkymät Kaakkois-Suomessa. Cursor 24.5.2014 [pdf]. http://bit.ly/1DAqrCl

Tahkokorpi Mirjam: Peliala kasvaa Kymenlaaksossa. Yle 4.10.2012. http://yle.fi/uutiset/peliala_kasvaa_kymenlaaksossa/6322047

NEXT GAMES
Frilander Aino: Suomalaiselle peliyritykselle miljoonasijoitus. Talouselämä 24.2.2011. http://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaiselle+peliyritykselle+miljoonasijoitus/a2028820

Handrahan Matthew: Next Games: From Angry Birds to The Walking Dead. Gamesindustry.biz 3.4.2014. http://www.gamesindustry.biz/articles/2014-04-03-next-games-from-angry-birds-to-the-walking-dead

Koho Saara: Ex-roviolaisten Boomlagoonille 2,6 miljoonan euron sijoitus – tulossa monsteripeli. Talouselämä 6.5.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/exroviolaisten+boomlagoonille+26+miljoonan+euron+sijoitus++tulossa+monsteripeli/a2246290

Koho Saara: Grand Cru hioi peliään pitkään – nyt punnitaan Supernautsin menestys. Talouselämä 25.6.2014.

Koho Saara: Lentopeliä kehittävälle Small Giant Gamesille 2,4 miljoonan euron rahoitus. Talouselämä 22.10.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/lentopelia+kehittavalle+small+giant+gamesille+24+miljoonan+euron+rahoitus/a2272668

Koho Saara: Pelistudiot lyövät hynttyyt yhteen: Next Games osti Helsinki GameWorksin. Talouselämä 30.10.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/pelistudiot+lyovat+hynttyyt+yhteen+next+games+osti+helsinki+gameworksin/a2274209

Koho Saara: Peliyritys Next Games sai miljoonarahoituksen – taustalla kokenut tiimi. Talouselämä 11.3.2014.. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/peliyritys+next+games+sai+miljoonarahoituksen++taustalla+kokenut+tiimi/a2237265

Koho Saara: Seriouslyn ensimmäinen peli esittelee söpöt ötökät – Rovion ex-pomojen unelma toteutuu. Talouselämä 12.8.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/seriouslyn+ensimmainen+peli+esittelee+sopot+otokat++rovion+expomojen+unelma+toteutuu/a2260404

Lappalainen Elina: Boomlagoonin perustaja: ”Ei ole epäonnistuminen, jos ensimmäiset kaksi peliä eivät ole megahittejä”. Talouselämä 15.2.2015. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/boomlagoonin+perustaja+ei+ole+epaonnistuminen+jos+ensimmaiset+kaksi+pelia+eivat+ole+megahitteja/a2292589

Lappalainen Elina: Joko Suomen peliyrityksissä muhii kupla? – Näin yrittäjät vastaavat. Talouselämä 19.6.2014. http://summa.talentum.fi/article/te/uutiset/71855

Lappalainen Elina: Jälleen jättisijoitus: Ensimmäistä peliään tekevälle Grand Crulle 11 miljoonaa dollaria. 29.7.2013 Talouselämä. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/jalleen+jattisijoitus+ensimmaista+peliaan+tekevalle+grand+crulle+11+miljoonaa+dollaria/a2196024

Lappalainen Elina: Jättimenestys tamperelaiselle kaupunkirakennuspelille – Cities: Skylines myi neljännesmiljoona peliä vuorokaudessa. Talouselämä 12.3.2015. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/jattimenestys+tamperelaiselle+kaupunkirakennuspelille++cities+skylines+myi+neljannesmiljoona+pelia+vuorokaudessa/a2296841

Lappalainen Elina: Cities: Skylines -hittipeliyhtiön johtaja: ”Tavoitteena ei ole tehdä omistajille huikeita voittoja”. Talouselämä 27.3.2015. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/cities+skylines+hittipeliyhtion+johtaja+tavoitteena+ei+ole+tehda+omistajille+huikeita+voittoja/a2299203

Lappalainen Elina: Mitä tapahtui tälle hehkutetulle pelilupaukselle? – Miljoonarahoituksen kerännyt Grand Cru yrittää nyt uutta. Talouselämä 28.2.2015. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/mita+tapahtui+talle+hehkutetulle+pelilupaukselle++miljoonarahoituksen+kerannyt+grand+cru+yrittaa+nyt+uutta/a2294470

Lappalainen Elina: Roviolta lähteneet pelikonkarit keräsivät 2,3 miljoonan dollarin rahoituksen. Talouselämä 5.11.2013. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/roviolta+lahteneet+pelikonkarit+kerasivat+23+miljoonan+dollarin+rahoituksen/a2213833

Lappalainen Elina: Roviolta lähteneiden pelifirma sai rahoituksen Iobox-miljonääriltä. Talouselämä 29.11.2012. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/roviolta+lahteneiden+pelifirma+sai+rahoituksen+ioboxmiljonaarilta/a2158025

Lappalainen Elina: Supercell-sijoittaja: Startupeissa ei kuplaa. Talouselämä 42/2013.

Lappalainen Elina: Tämä yhtiö nostaa helmiä heinäsuovasta – 3 miljoonan rahoitus pelimainostajalle. Talouselämä 13.12.2012. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/tama+yhtio+nostaa+helmia+heinasuovasta++3+miljoonan+rahoitus+pelimainostajalle/a2159915

Lappalainen Elina: Miten miljoonastartupin ensimmäisen pelin kävi? – ”Osoittanut että siihen kannattaa panostaa”. Talouselämä 6.6.2015. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/miten+miljoonastartupin+ensimmaisen+pelin+kavi++osoittanut+etta+siihen+kannattaa+panostaa/a2309867

Linnake Tuomas: Monty sijoittaa MoiPaliin. Digitoday 25.2.2009. http://www.digitoday.fi/bisnes/2009/02/25/monty-sijoittaa-moipaliin/20095149/66

Next Games: Lionsgate partners with Finnish game developer Next Games. 23.7.2014. http://www.nextgames.com/lionsgate-partners-finnish-game-developer-next-games/

Next Games: Next Games acquires Helsinki GameWorks to strengthen its product roadmap and veteran developer team. 30.10.2014. http://www.nextgames.com/next-games-acquires-helsinki-gameworks-strengthen-product-roadmap-veteran-developer-team/

Next Games: Next Games Raises $6 Million Initial Investment Round with Two Games in Production. 11.3.2014. http://www.nextgames.com/next-games-raises-6-million-initial-investment-round-two-games-production/

Ohanessian Kevin: ’Walking Dead’ game episodes sell 28 million, will have season 3. 28.7.2014 Tech Times. http://www.techtimes.com/articles/11417/20140728/walking-dead-video-game-telltale-games.htm

Pitkänen Perttu: Next Gamesin johtaja: Suomalainen peliyhtiö saa muita helpommin rahaa. 12.3.2014 It-viikko. http://www.itviikko.fi/ihmiset-ja-ura/2014/03/12/next-gamesin-johtaja-suomalainen-peliyhtio-saa-muita-helpommin-rahaa/20143565/7

Rossi Juhana: ’Angry Birds’ Maker Loses Another Top Executive. Wall Street Journal 23.9.2013. http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304526204579101264024024976

Takahashi Dean: Hunger Games film studio Lionsgate partners with Finland’s Next Games. Venture Beat 23.7.2014. http://venturebeat.com/2014/07/23/hunger-games-film-studio-lionsgate-partners-with-finlands-next-games/

Takahashi Dean: With $6M raised, Finland’s Next Games plans big mobile games like The Walking Dead. Venture Beat 11.3.2014. http://venturebeat.com/2014/03/11/with-6m-raised-finlands-next-games-plans-big-mobile-games-like-the-walking-dead/

Talouselämä: Lupaava suomalainen startup Applifier myytiin Unity Technologiesille – ”Yhdessä palvelemme paremmin”. Talouselämä 13.3.2014 . http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/lupaava+suomalainen+startup+applifier+myytiin+unity+technologiesille++yhdessa+palvelemme+paremmin/a2237819

Talouselämä: Suomalainen peliyritys PlayRaven keräsi miljoonarahoituksen – sijoittajana myös konkarienkeli Jari Ovaskainen. Talouselämä 22.1.2014. http://www.talouselama.fi/Kasvuyritykset/suomalainen+peliyritys+playraven+kerasi+miljoonarahoituksen++sijoittajana+myos+konkarienkeli+jari+ovaskainen/a2227506

JOHTOPÄÄTÖKSET

Garrat Patric: Scandimania: Adventures in Finnish games, part one. V24/7 3.2.2012. http://www.vg247.com/2012/02/03/scandimania-adventures-in-finnish-games-part-one/

Hiltunen Koopee, Latva Suvi, Kaleva Jari-Pekka: Peliteollisuus – kehityspolku. Tekes, Katsaus 303/2013, Toinen päivitetty painos 23.5.2014. http://www.neogames.fi/2013kehityspolku/

Mäntylä Juha-Matti: Piilaakson kuninkaat. Talouselämä 18.12.2014.

Neogames: Suomen pelialan tavoitteet hallituskaudelle. Neogames 2014. http://www.neogames.fi/pelialantavoitteet/

Comments are closed.